Verkeersregelaars Kinderoptocht en Plan B gezocht

Vanaf januari is in Boemeldonck de karnavalstrein weer gaan rijden en worden er weer allerlei activiteiten georganiseerd. Maar de BAK van Boemeldonck is natuurlijk ook al druk bezig met alle voorbereidingen rondom Karnaval zelf waaronder de Kinderoptocht en de Grote Optocht. Wil jij ook een steentje bijdragen aan het organiseren van het Boemeldoncks karnaval?

Voor de Kinderoptocht is de BAK van Boemeldonck nog op zoek naar een aantal verkeersregelaars. Wil jij er mede voor zorgen dat alle Boemeldonckse kinderen veilig door de straten kunnen trekken met hun optochtcreatie? Meld je dan aan als verkeersregelaar via: sik@boemeldonck.nl

Wat kun je verwachten?
Op karnavalszaterdag starten we de dag met een lekker kopje koffie en worstenbrood. Vervolgens wordt je met een heerlijk lunchpakketje op zak naar je verkeerspost gewezen waar jij ervoor kunt zorgen dat de Kinderoptocht veilig door Boemeldonck kan trekken.

Graag willen we je nog wel vragen om een aantal weken van tevoren je certificaat te halen om verkeersregelaar te mogen zijn. Wanneer je jezelf hebt aangemeld als verkeersregelaar krijg je een link naar de online cursus om je certificaat te behalen. Dit is uiteraard gratis en het neemt maximaal een half uurtje van je tijd in beslag.

Wij hopen dat veel Boemeldonckers zich willen aanmelden als verkeersregelaar of anders de hulp van hun netwerk hiervoor in willen schakelen. Zodat de Kinderoptocht in Boemeldonck ook dit jaar weer veilig verreden kan worden.

Plan B
Voor ‘Optochten – Plan B’ is de BAK van Boemeldonck nog op zoek naar vrijwilligers, die alleen in het geval dat de Grote Optocht niet op zondag verreden kan worden, stand-by willen staan als verkeersregelaar. Op de reguliere (optocht)zondag komen deze personen altijd uit Zundert dus dan zijn we voorzien. Echter, wanneer de Grote Optocht op een andere dag gereden wordt kan Zundert ons logischerwijs maar beperkt helpen. Daarom hopen wij dat ook jij een gecertificeerd verkeersregelaar wil worden en stand-by wil staan op de alternatieve dagen mócht plan B in werking treden.

Wat was Plan B ook alweer?
In Plan B zijn diverse scenario’s uitgewerkt, mocht de optocht niet door kunnen gaan door slechte weersomstandigheden. Mogelijke alternatieve data zijn in kaart gebracht en voors- en tegens zijn uitgebreid besproken met de optochtdeelnemers. Daar zijn uiteindelijk een aantal scenario’s uitgekomen die realistisch geacht worden.

Voor de Grote Optocht zijn dit karnavalszaterdag, karnavalsdinsdag en de zaterdag na karnaval. Welke dag hangt af van de omstandigheden. Ook voor de Kinderoptocht zijn er alternatieven mocht het weer te slecht zijn (slecht weer = windkracht 6 of hoger).

Vergunning
Om te kunnen rijden is natuurlijk een vergunning nodig. De alternatieve dagen zijn meegenomen in de vergunningsaanvraag bij gemeente Breda. Ook op de alternatieve dagen moeten zaken geregeld worden en faciliteiten beschikbaar zijn. Denk bijvoorbeeld aan de hekken langs de optochtroute en portofoons voor de communicatie. Dit is en wordt afgestemd met de verschillende leveranciers. Wil je alle informatie lezen over plan B? Klik dan hier.